Oficiální prodejce kol značky TREK a kompletního vybavení pro bikery.
0 ks
0
Nakupte ještě za 2000 Kč a získáte
Dopravu zdarma
Doprava zdarma
Doprava zdarma
Celkem 0 Kč
search
Elementstore - favorite
Elementstore - favorite
Potřebujete poradit?
Mrkněte do naší poradny, kde máme vysvětleno snad úplně všechno. A pokud ani tak nenajdete, co hledáte, napište nebo zavolejte Jakubovi.
E-shop
+420 724 366 440
Prodejna Brno
+420 720 582 035
Prodejna Frýdek-Místek/Sviadnov
+420 702 140 840
search-loader

Proč právě TREK?

Papírové specifikace jsou fajn, ale realita je o dost složitější. To, jak funguje zadní stavba, jakým způsobem se řeší namáhání čepů a kvalita ložisek v nich, jak často budete muset s kolem do servisu a jak se bude chovat po náročném ježdění – to jsou věci, které budete řešit mnohem víc než to, jestli máte lepší nebo horší komponenty. A nezapomeňte, že i zdánlivé drobnosti, jako kabelový routing nebo těsnění proti prachu, můžou rozhodnout o tom, jestli si jízdu užijete, nebo strávíte víkend nad vrzajícím kolem.

trek1

Detailní zpracování a kvalita komponent

Prémiové značky, které mají léta vývoje a zkušeností, investují obrovské prostředky do detailů, které na první pohled nevidíte. Například ložiska – nejenže používají kovové klece místo plastových, ale jejich přesnost je hlídaná s mikronovou tolerancí. Rozdíly v tvrdosti a přesnosti kuliček i uložení v rámu se mohou zdát zanedbatelné, ale v praxi rozhodují o životnosti, hladkém chodu a odolnosti vůči nárazům. Ložiska nižší kvality se rychleji opotřebují, začnou se viklat a přenesou vibrace i opotřebení na další části kola, což vede k dalším servisním nákladům.

trek5

Karbon a rám: vrstvení, pevnost a torzní tuhost

Pokročilé technologie se promítají i do konstrukce karbonových rámů. Zatímco levnější rámy se často vyrábějí z předem daných vrstev a tvarů, u špičkových značek se pro klíčové partie používají složité laboratorní a počítačové protokoly, které simulují namáhání ve všech osách. Například kolem uložení čepů zadní stavby se optimalizuje směrová orientace vláken tak, aby se přenášela síla bez nadměrného pružení nebo křehkých bodů. Nesprávné vrstvení může způsobit, že karbonový rám sice vydrží statické zatížení, ale při dynamických silách se začne kroutit, což vede k nečekaným deformacím při brzdění, záběru nebo dopadech na překážkách. 

Torzní tuhost je další kritický faktor – pokud se rám při zatížení zkroutí příliš, dochází ke ztrátám energie a nečitelné odezvě v zatáčkách. Naopak příliš tuhé rámy mohou být nekomfortní a přenášet rázy na jezdce, což vede k únavě. Prémiové značky proto kombinují různé karbonové vrstvy v přesně definovaných směrech, aby optimalizovaly přenos sil. Například TREK využívá vlastní OCLV karbon s optimalizací vrstvení podle zátěžových zón, což zajišťuje odolnost v kritických bodech a zároveň udržuje pružnost tam, kde je to potřeba.

trek2

Pokročilá kinematika a Active Braking Pivot

Chování podvozku na překážkách a při zátěži je další oblast, kde se liší špičkové značky od těch levnějších. Zadní stavba musí být nejen efektivní při šlapání, ale zároveň pohlcovat nerovnosti a udržovat trakci. Systémy jako Active Braking Pivot (ABP) u TREKu řeší problém běžný u jiných kol – že při brzdění zadní stavba ztuhne a ztratí schopnost aktivně pracovat. Díky ABP se čep zadní stavby pohybuje nezávisle na brzdění, což znamená, že zadní kolo zůstává v kontaktu s terénem i při prudkém brzdění na nerovnostech. 

Další aspekty podvozku, jako antisquat (ovlivňuje, jak se zadní stavba pohybuje při šlapání) a anti-rise (jak brzdění ovlivňuje geometrii kola), jsou u prémiových značek pečlivě laděny tak, aby zajistily rovnováhu mezi efektivitou šlapání a schopností podvozku absorbovat rázy. Levnější systémy často volí kompromisy, které vedou k buď příliš aktivní zadní stavbě (která zbytečně houpá při šlapání), nebo příliš tuhé konstrukci, která nefunguje na nerovnostech.

Hliník: Alpha Platinum a Gold vs. low-cost slitiny

U hliníkových rámů platí to samé – není hliník jako hliník. Levnější značky často používají obyčejné slitiny, které sice sníží náklady, ale přinesou vyšší hmotnost a horší pružnost materiálu. Například TREK pracuje s Alpha Platinum a Alpha Gold hliníkem, kde je slitina optimalizovaná pro vysokou pevnost při nižší hmotnosti. Profily trubek jsou hydroformované, což umožňuje přesné doladění pevnosti a pružnosti rámu v různých částech kola. Díky tomu může být rám tuhý při šlapání, ale zároveň pohodlnější při absorpci vibrací. Levnější slitiny jsou nejen těžší, ale mají i nižší odolnost proti únavě materiálu. Po letech tvrdého ježdění může takový rám ztratit tuhost a začít se nečekaně deformovat, zatímco kvalitnější slitiny si udrží své vlastnosti mnohem déle.

trek4

Investice s dlouhodobou hodnotou

Pokud si pořizujete kolo s vědomím, že ho jednou prodáte a posunete dál, prémiová značka se vám mnohem víc vyplatí. Prémiová kola si drží svou hodnotu a jdou na odbyt mnohem rychleji než low-cost modely. Kvalitní kolo vydrží déle, používá prvotřídní materiály a má lepší servisní zázemí. Naopak levnější kola ztrácí hodnotu rychlým tempem.

Chcete jezdit, nebo opravovat?

Když si pořizujete kolo, neplatíte jen za značku, ale za roky vývoje, testování a know-how. TREK investuje obrovské prostředky do výzkumu, používá precizní výrobní technologie a spolupracuje s profesionálními jezdci. Pokud chcete kolo, které vám vydrží a poskytne maximální zážitek z jízdy, TREK je jasnou volbou.